in

Vouchers voldoen niet aan overeengekomen richtlijnen

Veel bedrijven bieden vouchers aan omdat evenementen en cursussen worden geannuleerd vanwege het coronavirus, maar het blijkt dat deze niet allemaal voldoen aan de overeengekomen richtlijnen, volgens de Nederlandse consumentenautoriteit, ACM op donderdag.

“Consumenten hebben het recht om hun geld terug te krijgen als een bedrijf geen dienst levert.” aldus ACM directeur consumentenzaken Edwin van Houten. “Maar als bedrijven iedereen in één keer moeten terugbetalen, gaan velen failliet en dan valt er ook niets te claimen. Vouchers zijn een redelijk alternatief voor een terugbetaling, maar alleen als klanten precies weten wat ze krijgen.”

De ACM bekeek klachten over vouchers van 180 bedrijven, met name over festivals, concerten, sportwedstrijden en andere evenementen.

In het bijzonder betalen sommige bedrijven de boekingskosten en administratiekosten niet terug, “en die moeten ook worden meegerekend”, aldus de ACM. Klanten die wel contant geld willen in plaats van een voucher, krijgen die kans niet, volgens het bureau.

De ACM is van plan de komende weken naar de reisbranche, inclusief hotels, te kijken, maar vliegtickets vallen niet onder de bevoegdheid van de dienst.

©NieuwsOn

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Sportscholen mogen eerder open

Het kabinet vraagt om zomervakanties zoveel mogelijk uit te stellen