in ,

Vliegtickets in tien jaar bijna 40 procent duurder

De prijzen van vliegtickets in Nederland zijn met bijna 40 procent gestegen sinds 2010. Nergens in de omringende landen stegen de prijzen zo hard.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Federale Overheidsdienst Economie, het Belgische CBS. Desgevraagd bevestigt het Nederlandse CBS dat de prijsstijging klopt, al kunnen ze niet direct achterhalen waarom de prijs zo stevig stijgt.

Meer dan buurlanden
De Belgen hebben onderzoek gedaan naar het prijsverloop van vliegtickets sinds 2010. Daarbij is gekeken naar de prijzen in België, Duitsland, Nederland, Frankrijk en het gemiddelde van de Eurozone. Nederland laat de buurlanden ver achter zich.

1500 prijsverloop 04

In 2010 vlogen er afgerond 49 miljoen mensen via de Nederlandse luchthavens. Vorig jaar waren dat er al bijna 80 miljoen. Ook daarin staat Nederland bovenaan in de regio.

‘Lastig te verklaren’
Luchtvaarteconoom Joost Zuidberg van SEO Economisch Onderzoek vindt het lastig te verklaren waarom de ticketprijzen nu juist in Nederland zoveel harder zijn gegroeid. “De eerste periode, tot 2015, lijkt een soort herstel vanuit de crisis”, zegt Zuidberg.

De periode daarna, van 2016 tot nu, komt door schaarste, denkt hij. “Dat speelt een grote rol op de Nederlandse vliegvelden. De groei van passagiers gaat eigenlijk sneller dan de markt kan bijhouden. Dan gaan de prijzen omhoog.”

Zuidberg verwacht dat de groei van passagiers iets zal afvlakken in het komende jaar, tot duidelijk is wat er gaat gebeuren met Lelystad Airport en Schiphol.

1500 Stijging passagiers

Het kabinet denkt dat de vliegtaks die het in 2021 invoert – van 7 euro per persoon – reizigers zal ontmoedigen om te vliegen. Op basis van de grafiek lijkt het erop dat passagiers op Nederlandse vliegvelden niet heel gevoelig zijn voor prijsverhogingen. Er wordt immers steeds meer gevlogen.

Meer vraag dan aanbod
Volgens de luchtvaarteconoom zal de belastingmaatregel mogelijk wel effect hebben op het aantal mensen dat wil vliegen. “Maar er is nu meer vraag dan aanbod, dus het is de vraag of je dat direct terugziet in de cijfers. Dat is ook afhankelijk van de hoogte van zo’n taks.”

Zuidberg waarschuwt dat de vliegtaks weliswaar geld zal opleveren, maar niet direct het milieu ten goede zal komen als er evenveel gevlogen blijft worden. “Dan is een belasting per passagier niet het meest efficiënt, dan kan je beter uitstoot belasten.”

Bron : RTL Nieuws

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Honderden nieuwe niet-westerse bloeddonoren na oproep bloedbank

Europa massaal op vakantie, zwarte zaterdag op de snelwegen