in

Treinverkeer in Duitsland plat vanwege stakingen

De Duitse spoorwegen hebben landelijke langeafstandsverkeer stopgezet vanwege stakingen. “Alle ICE- en IC-treinen zijn hierdoor beïnvloed,” zei een woordvoerster van het spoor op maandagochtend. De groep zei dat regionaal verkeer “massaal landelijk werd beperkt”.

Uwe Reitz, woordvoerder van de Railway and Transport Workers Union, kondigde verder aan dat er meer stakingen komen in de komende dagen in het geval dat de spoorlijn geen verbeterd aanbod biedt.

De waarschuwingstaken van de Railway and Transport Workers Union (EVG) (vert. Spoorwegen en Transport Arbeiders Unie) begonnen vroeg maandagochtend en gaan door tot 9:00 uur. Vooral Beieren had hier last van: in de deelstaat werd het treinverkeer vrijwel volledig stopgezet. Maar een woordvoerder van DB meldde dat op de hoofdlijn van de S-Bahn van München nog een paar treinen reden.

Volgens Deutsche Bahn waren verdere regionale aandachtspunten van de staking het gebied van Groot-Mannheim en de lijn Karlsruhe-Pforzheim in Baden-Württemberg, het gebied Greater Essen / Dortmund in Noord-Rijnland-Westfalen, de lijn Schwerin-Rostock in Mecklenburg-Vorpommern en in Noord-Duitsland de lijn Hamburg-Harburg Cuxhaven.

De Frankfurt-S-Bahn is gestopt met werken. Bij de Berlijnse S-Bahn werd een “nationaal probleem” verwacht, zoals de spoorweg aankondigde.

De spoorweg waarschuwde dat “over het hele land lange-afstandsbeperkingen werden verwacht gedurende de hele dag”. Reizigers werden geadviseerd, indien mogelijk, treinverkeer op dinsdag te ontwijken. Lange afstandskaarten die geldig waren tot maandag konden nog worden gebruikt tot zondag.

De ECG had zaterdag de collectieve onderhandelingen in Hannover afgebroken en wil ze alleen hervatten na een verbeterd aanbod. De vakbond eist 7,5 procent meer geld. Deutsche Bahn heeft volgens haar eigen verklaringen een “zeven procent pakket” ingediend. De spoorweg onderhandelde in Hannover parallel aan het ECG en de motorbestuurdersvakbond GDL.

ECG-woordvoerder Reitz wees in de ARD “Morgenmagazin” naar de spoorweg als schuldige “De spoorwegraad heeft besloten om te stoppen en dat is de consequentie,” zei Reitz. “We hadden al een groot verschil tussen looptijd en percentages, daarom hebben onze collega’s van het tariefcomité unaniem dit aanbod afgewezen.”

Allereerst was er sprake van een “eerste fase toename met twee procent over een periode van 24 maanden”. Een tweede aanbod omvatte 2,5 procent, maar met een looptijd van 29 maanden. “Dat betekent een half procent meer dan vijf maanden langer, het tweede aanbod was eigenlijk slechter dan het eerste en je kunt niet op die basis onderhandelen,” zei Reitz. Als de trein nu geen “substantieel verbeterd aanbod” verzendt “dan kan je de komende dagen nog meer waarschuwingen verwachten.”

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Khashoggi’s laatste woorden waren ‘ik kan niet ademen’

‘Maniak van Angarsk’ vermoordde geen 22, maar 78 vrouwen