in

Spoor oververhit: treinen vallen uit

Door het extreme weer piept en kraakt het spoor. Veel NS-treinen raken defect door oververhitte elektromotoren en kapotte airco’s, ook omdat het afgelopen dagen ’s nachts niet genoeg afkoelde om het materieel te laten herstellen.

Volgens NS is het spoorbedrijf ook bijna door alle reservetreinen heen. ,,We zetten al het materieel in om de dienstregeling zoveel mogelijk in stand te houden. Helaas lukt dat niet op sommige trajecten”, aldus een woordvoerder.

Vrijdag werden op zes drukke routes – Amsterdam-Rotterdam, Eindhoven-Sittard, Alkmaar-Amsterdam, Haarlem-Den Haag, Schiphol-Utrecht, Nijmegen-Lelystad – flink minder intercity’s ingezet. ,,Vandaag is er op vier trajecten een aangepaste dienstregeling, omdat onze monteurs weer redelijk op schema zijn.”

Dag en nacht
Volgens de zegsman zijn 250 monteurs dag en nacht in ploegendiensten in de weer op veertig locaties in Nederland om door de hitte gestrande treinen op te lappen. ,,Zelfs als alleen een paar rijtuigen zonder airco zitten, halen we die trein gelijk van het spoor, want dat is nu niet te doen voor reizigers.”

Net als in een auto kan in de trein een rood lampje gaan branden als de aandrijving door langdurige blootstelling aan te hoge temperaturen kuren vertoont. ,,We hadden altijd de meeste problemen in herfst en winter door bladeren, ijs en sneeuw, maar het lijkt erop dat de zomer die positie overneemt”, stelt NS.

Desondanks laat ook spoorbeheerder ProRail weten dat de situatie ‘beheersbaar’ en redelijk onder controle is. ,,Er zijn zo’n dertig storingen per dag die aan de hitte zijn toe te schrijven, zoals wissel- en seinstoringen, rails die uitzetten en haperende overwegen. Wij zetten massaal onze incidentbestrijders in. Met name ’s nachts zijn er veel spoedreparaties om het treinverkeer minimaal te hinderen.”

Ook regionale vervoerders passen hun rittenschema’s waar nodig aan. Hoeveel de schade is die de spoorwegen door het bloedhete weer treft, is nog onduidelijk.

Verhoogde paraatheid
ProRail handhaaft dit weekend de verhoogde paraatheid. De treinen rijden volgens de laatste cijfers minder op tijd: de gemiddelde punctualiteit is deze week gedaald van 90 procent naar 80 procent. Vooral in de middag, als het warmer wordt, beginnen de moeilijkheden.

,,Gelukkig is het vakantieperiode, dus er zijn veel minder reizigers op het spoor. Dat scheelt. Ze zullen een trein eerder of later moeten nemen, als er ritten uitvallen, maar iedereen komt op zijn bestemming”, verzekert de NS-woordvoerder. Hij raadt mensen aan het online spoorboekje te checken.

Bron : De Telegraaf

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Tragedie in VS: vergeten peutertweeling overlijdt achter in auto

Segers: Syriëgangers zijn moderne SS’ers