Hotels werden gehamerd, met een omzetdaling van 50 procent omdat toerisme en zakenreizen opdroogden. De omzet van cafés en bars daalde met 40 procent, terwijl de omzet van restaurants en cateringbedrijven met 35 procent zijn gedaald.
Zelfs fastfoodrestaurants werden getroffen, met een omzetdaling van 14 procent. Cafés, bars en restaurants waren van maart tot juni gesloten, en moesten in oktober weer sluiten. Ze zijn nu alleen open voor afhaal- en bezorgdiensten.
Postbedrijf PostNL heeft daarentegen geprofiteerd van het coronavirus, met een omzetstijging van 14,5 procent tot 3,3 miljard euro, en een nettowinst van 245 miljoen euro. Algemeen directeur, Herna Verhagen, omschreef 2020 als een “buitengewoon jaar met ongekende omstandigheden”.
Toen winkels sloten en online winkelen een grote vlucht nam, bezorgde PostNL vorig jaar 337 miljoen pakketten, op sommige dagen een record van 1,7 miljoen. Maar het bedrijf bezorgde ook meer wenskaarten en andere post “omdat mensen andere kanalen zochten om contact te houden”, aldus Verhagen.
©NieuwsOn