in , ,

Pilsje in de kroeg wordt onbetaalbaar luxe-artikel

Cafébezoek wordt een luxe-uitje. Na de nieuwste prijsverhogingen van de grote brouwerijen nadert de prijs van een vaasje pils in menige kroeg de magische grens van drie euro.

De vier grote brouwers Heineken (ook Amstel en Brand), AB InBev (Jupiler en Hertog Jan), Grolsch en Swinkels (Bavaria) verhogen de pilsprijs voor het zoveelste jaar op rij, nu met gemiddeld vier procent. Daarmee is het gerstenat sinds 1 januari liefst 75 procent duurder dan in 2006: een vijftig-literfust Heineken kostte destijds ruim 84 euro, inmiddels is dat 147 euro. Dit berekent het horecavakblad Misset Horeca in een afgelopen weekeinde gepubliceerd overzicht.

Barrière
Als de nieuwste prijsstijgingen worden doorberekend aan de gasten, gaat een tapje van 25 centiliter al snel drie euro kosten. „Die prijs is een psychologische barrière. Voor het steeds populairdere speciaalbier willen gasten meer betalen. Maar bij een simpel pilsje is drie euro wel iets om tegenaan te hikken. Toch moet je die stap als ondernemer uiteindelijk maken om rendabel te kunnen werken”, aldus Maarten Hinloopen, eigenaar van zes grote horecazaken aan de Grote Markt in Den Haag. Een vaasje kost daar nu rond de 2,85 euro.

Ook brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voorziet ’effecten op de bierprijs in het café’. De koepel wijst daarnaast op andere duurmakers voor kroegbazen, zoals hogere gemeentelijke belastingen en lonen. „Elke ondernemer moet goed bezien wat hij wel en niet doorberekent om nog een gezond resultaat te kunnen behalen”, aldus voorzitter Robèr Willemsen.

Ondanks herhaalde verzoeken blijft het vanuit de koepelvereniging Nederlandse Brouwers dagenlang stil als De Telegraaf uitleg vraagt over de nieuwste prijsstijgingen. In een brief aan afnemers over de verhoging van vier procent, wees Bavaria-brouwer Swinkels vorige week op de afgelopen droge zomer: „Hierdoor valt de oogst van brouwgerst tegen. Ook zijn de prijzen van aluminium, arbeid en energie toegenomen.” Heineken rept van ’recente marktontwikkelingen, zoals hogere kosten voor grondstoffen, energie en logistiek’.

Kartelvorming
Horecatycoon Laurens Meyer, eigenaar van circa vijftig cafés in heel Nederland, doet vanuit zijn holding in Etten-Leur zaken met alle grote brouwerijen. Ook hij laakt de continue prijsstijgingen. „Opvallend genoeg zijn ze bij alle brouwers jaarlijks hetzelfde. Dat riekt naar kartelvorming. Telkens hangen ze een ander mooi verhaal op: natte zomer, dan weer hete zomer. Maar uiteindelijk werd geen enkel product de laatste tien jaar zó veel duurder als pils.”

Meyer roept op tot actie. „Ondernemers moeten de prijsstijgingen van de factuur schrappen, totdat de eenzijdig opgelegde verhogingen eindelijk stoppen.” Samen met brancheclub KHN constateert hij dat vooral ondernemers die in een pand van de brouwerij zitten of met geleende apparatuur werken, in de tang zitten: „Wie eigen baas is, kan tientallen procenten korting bedingen.”

De ondernemers verbazen zich over de prijsverschillen tussen bier in de horeca en supermarkt. Hinloopen en Meyer: „Als wij onze keldertanks laten volpompen met duizenden liters bier, betalen we per liter een veelvoud van wat voor een kratje moet worden neergeteld. Bier is het enige product ter wereld dat duurder wordt naarmate je er meer van bestelt.”

Bron : De Telegraaf

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Uitgaven nekten corrupte douaniers

Draai kinderpardon door druk achterban