in

Piek in pompoen sales maar geen Halloween

Volgens onderzoekers van Wageningen University zijn er in Nederland zo’n 364 pompoenproducenten met 900 hectare tussen hen. Een hectare is goed voor een oogst van zo’n 25 duizend pompoenen.

Pompoenproducent Jeroen Robbers, eigenaar van De Terp Pompoenen, vertelt aan Nu.nl dat de pompoen meer mainstream is geworden, sinds het zo’n dertig jaar geleden niet meer voorbehouden is aan reformwinkels.

Hij waarschuwt dat de oranje pompoen, die traditioneel met Halloween wordt geassocieerd, het beste kan worden bewaard voor decoratieve doeleinden. “Het is eetbaar maar smaakloos. Je kunt er maar beter geen soep van maken. De smakelijke eetbare pompoen is groen, grijs of oranje, en we noemen het een winterpompoen in de handel.”

“De Nederlandse markt is behoorlijk verzadigd”, zei de teler, maar in de rest van Europa is de groente niet het hele jaar door verkrijgbaar. “Dat is waar ons groeipotentieel is”, zegt Robbers.

Door de toegenomen marketing voor Halloween door supermarkten is zijn omzet met 200 duizend kilo gestegen.

Halloween, dat op 31 oktober wordt gevierd, is een relatief nieuw fenomeen in Nederland. Van oorsprong Keltisch, is het verspreid het naar de Verenigde Staten waar het veranderde in een zwaar gecommercialiseerd en geliefd horror-feest, de versie die door de Nederlanders is aangenomen.

Dit jaar hebben de gezondheidsautoriteiten in de regio Amsterdam er bij mensen op aangedrongen hun kinderen niet de straten op te laten voor de traditionele ‘trick or treat’, vanwege het risico op coronabesmetting.

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Mark Rutte en Nederlandse politici geschokt over mesaanval Nice

Auto rijdt in op mensen : 1 dode en 3 zwaar gewond