in

Pegasus & Turkish Airlines zien verlies in tweede kwartaal 2020

De omzet van Pegasus daalde met 94,6 procent, bijna in lijn met de verlaging van ASK, ook wel vraagprijs of laatprijs genoemd is de laagste prijs waartegen een verkoper bereid is effecten te verkopen. Daarentegen daalden de inkomsten van THY met ‘slechts’ 71,7 procent, voornamelijk als gevolg van een stijging van 90 procent van de vrachtopbrengsten (op een daling van 7 procent in vervoerde vracht / posttonnen).

Geen van beide luchtvaartmaatschappijen was in staat de bedrijfskosten in hetzelfde tempo te verlagen, terwijl de inkomsten daalden. De kosten van Pegasus daalden met 70,3 procent en die van THY met 63,6 procent. Dit betekende een ineenstorting van het bedrijfsresultaat: Pegasus ging van een bedrijfswinst van 72 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2019, naar een operationeel verlies van 78 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2020. Voor THY is het van een winst van 10 miljoen dollar, naar een verlies van 232 miljoen gedaald.

Desalniettemin nam de liquiditeit voor Pegasus toe en bleef deze voor Turkije in het tweede helft van 2020 gelijk. Bovendien heeft de relatief grote binnenlandse markt van Turkije bijgedragen aan het herstel van de luchtvaartmaatschappij ten opzichte van de rest van Europa. De vooruitzichten blijven onzeker, maar beide luchtvaartmaatschappijen zijn gepositioneerd om te overleven.

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Turkije ontdekt grote aardgasreserves in Zwarte Zee gebied

1,5 meter afstand blijft lastig ; met óf zonder mondmasker