in ,

Nieuwe wet om neprecensies online te verbieden

De Nederlandse minister van Economische Zaken, Mona Keijzer zei dat het dringend nodig is om de controle op online gedrag te verscherpen, zodat mensen niet worden misleid.

“De regels voor consumenten in de fysieke wereld moeten online worden toegepast”, aldus Keijzer in een persbericht. “Informatie op sociale media, digitale platforms en webshops is te vaak onvolledig, onduidelijk of zelfs gewoon misleidend. Dit betekent dat u als consument iets kunt kopen of een contract kunt ondertekenen zonder volledig op de hoogte te zijn van de voorwaarden, wat kan leiden tot problemen met defecten of retouren. Deze modernisering is nodig om onze economie eerlijker te maken.”

De wetten, die in mei 2022 in heel Europa moeten worden toegepast, treden met name op tegen wat er gebeurt op sociale media, waar bezorgdheid is geuit over wat er wordt gedaan met de persoonlijke gegevens van gebruikers.

Social mediasites die mensen verplichten hun persoonlijke gegevens op te geven om ‘gratis’ toegang te krijgen, moeten duidelijker zijn over het contract dat ze met consumenten aangaan en hoe dit kan worden beëindigd. Consumenten hebben ook het recht om binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden te vertrekken, waarna de site al hun persoonlijke gegevens moet verwijderen.

De Nederlandse wet zal zoekmachines verbieden om inhoud, die in feite een advertentie is, op te nemen of advertenties hoger te plaatsen, op basis van betaling, zonder dit duidelijk te maken. Eerder dit jaar demonstreerde de Britse consumentenrechten organisatie “Which?” hoe makkelijk het is om op Facebook en Google neppe advertenties te plaatsen voor, bijvoorbeeld een nep-gezondheidsadviesdienst. De Nederlandse Consumentenbond voert ook campagne voor meer bekendheid rond nep-advertenties.

Onlinehandelaren zullen de consumenten moeten vertellen of ze het doelwit zijn van een gepersonaliseerd aanbod op basis van bijvoorbeeld algoritmen die hun bezoeken aan andere sites hebben geregistreerd. Ondertussen moeten digitale platforms duidelijk maken of zij, of een verkoper verantwoordelijk zijn voor levering en retouren in geval van problemen.

Er worden boetes opgelegd voor het overtreden van de wet, zelfs als een aanbieder in een ander Europees land is gevestigd, en boetes kunnen oplopen tot 4 procent van de omzet.

Joyce Donat, een woordvoerster van de Consumentenbond, zegt dat ze regelmatig meldingen ontvangen van consumenten die problemen hebben met online aankopen. “We zien veel nepwinkels die moeilijk van de echte winkels te onderscheiden zijn, en we waarschuwen mensen vaak dat het erg moeilijk is om te zien of een recensie echt is of niet.”

“Sommige zijn gewoon nep, maar winkels vragen mensen ook om beoordelingen te plaatsen als ze tevreden zijn. En hoewel retourzendingen goed geregeld zijn, toont al ons onderzoek aan dat sommige bedrijven te laat betalen of de oorspronkelijke bezorgkosten niet terugbetalen. Het is erg moeilijk voor consumenten om hun weg online te vinden en we zijn altijd blij met meer bescherming.”

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Coronamaatregelen hebben geen effect : “Supermarkten, apotheken en scholen moeten sluiten.”

Nederlandse pluimvee in ‘lockdown’