in ,

Nederland gaat door met controversiële CO2-heffing voor industrie

Ambtenaren hadden eerder gesuggereerd dat de belasting zou worden uitgesteld vanwege de coronaviruspandemie en de terughoudendheid om de industrie op te zadelen met een extra belasting.

Echter, junior belastingminister, Hans Vijlbrief, heeft de Europese ministers van Financiën op zaterdag in Berlijn, op de hoogte gesteld, dat Nederland de maatregel zou doorzetten en dat hij hoopt dat andere EU-landen hetzelfde zullen doen, schrijft het FD.

Dee maatregel zal, volgens Vijlbrief, voorkomen dat Nederlandse bedrijven, hun meer vervuilende activiteiten naar andere EU-landen verplaatsen om de belasting te ontwijken.

De CO2-heffing is een van de meest gevoelige onderdelen van de plannen van de regering om de klimaatdoelstellingen van Parijs te helpen realiseren, en bedrijven zoals Tata Steel, Yara en Dow Chemical, hebben al gezegd dat de maatregel hun concurrentievermogen zal schaden.

Luchtvaart

Ook schrijft de krant dat, Vijlbrief, de EU-ministers op de hoogte heeft gesteld, dat Nederland nog steeds van plan is om in 2021, een vliegbelasting in te voeren. Hij zei echter dat hij opnieuw zou kijken naar de datum van 1 januari, gezien de impact van het coronavirus op de luchtvaartindustrie.

“Aan de andere kant, wat is een goed moment?” aldus Vijlbrief, “Dit is een vorm van vervoer die op geen enkele manier wordt belast.”

Duitsland, Frankrijk, Zweden, Italië, België, Luxemburg, Denemarken en Bulgarije hebben al aangegeven de Nederlandse oproep voor een EU-vliegbelasting te steunen.

©NieuwsOn

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Teststraat Schiphol sluit deuren

Turkse zakenwereld wil sekseneutraal omgeving : Geen ‘zakenman’ of ‘zakenvrouw’ meer, maar ‘zakenmens’