in ,

’Myrna geëlektrocuteerd na poolparty’

Het verdriet is groot na het overlijden van geneeskundestudente Myrna Reinhard. De Nijmeegse (24) werd deze week geëlektrocuteerd toen ze onder de douche stond in haar hostel in de Vietnamese kustplaats Hoi An. Mede-backpackers reageren geschokt. „Ze was er zo vrolijk en volop aan het genieten.” Haar familie hoopt dat haar lichaam snel naar Nederland komt.

De vrouw verbleef in een hostel in de onder backpackers populaire Vietnamese badplaats, die Unesco-werelderfgoed is vanwege de authentieke straatjes en gebouwen. „De avond voor haar overlijden hadden we nog een hele gezellige poolparty, waarna ze naar boven ging om te douchen”, vertelt een van de backpackers die met Myrna optrok. „Ze was daar zo vrolijk en echt volop aan het genieten. Met iedereen maakte ze echt contact. Dan waren we pas net het hostel binnen en zat ze al met een paar mensen te praten. Dit is echt heel heftig en moeilijk.”

Ook de Nijmeegse studentenvereniging Ovum Novum, waarvan Myrna lid was, reageert geschokt. „Met haar mooie lach stal ze de harten van iedereen en haar plotselinge overlijden laat een grote leegte achter in onze vereniging”, schrijft de vereniging op haar website. „We zullen haar ontzettend missen en de herinneringen aan wie ze was altijd levend houden.” Een woordvoerder van de familie laat weten dat ’niemand dit zag aankomen’ en dat de familie hoopt dat haar lichaam snel naar Nederland komt. Als De Telegraaf het desbetreffende hostel om een reactie vraagt, meldt een woordvoerder dat er verder niemand is. Vervolgens wordt de verbinding verbroken.

Boiler
Het trieste incident staat niet op zichzelf. Ook Nederlander Thom kreeg er vorige week in Hoi An mee te maken, in precies hetzelfde hostel. „Mijn kameraad kreeg lichte schokjes tijdens het douchen toen hij de boiler boven de douche aanraakte. En we kregen van nog enkele mensen daar in het hostel bericht dat ze schokjes voelden toen ze onder de douche stonden. Het hostel zei daarna dat het was opgelost, maar blijkbaar niet. Heel heftig dat zoiets tot de dood kan leiden, dat had ik niet verwacht.”

Volgens reisbureaus is dit geen structureel probleem in Vietnam. „We geven bijvoorbeeld geen officiële waarschuwing uit aan toeristen die daar gaan douchen”, laat een woordvoerder van Vietnam OutSight weten. Toch is het risico op zulke gevallen groter in het buitenland, stelt Michel Wijbrands, expert elektrotechniek bij brancheorganisatie Techniek Nederland. „In landen waar douchewater vaak met een elektronische boiler in de badkamer wordt verwarmd, is het risico op dit soort ongelukken groter. In ons land wordt douchewater over het algemeen verwarmd met de combi-cv-ketel die op aardgas werkt, niet met een elektrische boiler.”

Elektrocutie
Hoe het kan dat Myrna onder stroom kwam te staan, is nog onduidelijk. Volgens expert Wijbrands, kan het eigenlijk alleen voor komen als je iets aanraakt dat onder spanning staat. ,,Dit kan alleen door een fout in de elektrotechnische installatie, bijvoorbeeld elektriciteitsdraden die blootliggen of bijvoorbeeld een metalen radiator die door zo’n fout onder spanning staat. In de badkamer is het risico op elektrocutie groter. Vocht en water geleiden namelijk stroom.”

Ook in Nederland hebben er elektrische douche-ongelukken plaatsgevonden. Zo stierf de 20-jarige Janneke van Gaal uit Boxtel in januari 2013 nadat ze meerdere stroomstoten had gekregen onder de douche. De rechtbank legde de gemeente, de verhuurder en technische dienst elk een boete van 60.000 euro op, omdat de elektrische installatie levensgevaarlijk was vanwege gebrekkig onderhoud. Een eerdere melding van stroomstoten door haar huisgenoot werd niet goed gerepareerd door de dienstdoende monteur, bleek na afloop.

Vorige week vond er een ander elektrisch douche-ongeluk plaats. De 12-jarige Max Cornelissen uit Gouda werd getroffen door de bliksem toen hij tijdens een onweersbui onder de douche stond. Hij kwam er relatief ongeschonden van af.

Bron : De Telegraaf

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Cornelius Haga Lyceum schorst docent na filmpje omstreden prediker Abou Hafs

Trump: aanvallen op Iran afgeblazen na horen mogelijk dodental