in ,

Luchtvaartmaatschappijen moeten gedupeerde klanten toch terugbetalen

Het kabinet heeft haar standpunt over restitutie van vliegtickets gewijzigd en zal nu luchtvaartmaatschappijen en vakantiebedrijven vragen om klanten hun geld terug te geven als ze daarom vragen, bevestigt minister van Transport, Cora van Nieuwenhuizen op donderdag aan Kamerleden.

De ommekeer volgt op een brief die de Europese Commissie aan 12 EU-landen heeft gestuurd om hen eraan te herinneren dat passagiers volgens het EU-recht, recht hebben op terugbetaling in plaats van op een voucher. Daarnaast heeft de commissie een lijst met aanbevelingen opgesteld om vouchers aantrekkelijker te maken voor consumenten.

Van Nieuwenhuizen zei in haar briefing aan parlementsleden dat ze nog steeds een beroep doet op passagiers om de vouchers te accepteren, zolang dit hen geen financiële problemen zal bezorgen, een standpunt dat eerder deze week werd geschetst door vicevoorzitter van de commissie, Margrethe Vestager.

Daartoe stelt de commissie voor dat vouchers worden beschermd tegen faillissementen van de luchtvaartmaatschappij, minimaal 12 maanden geldig zijn en na maximaal één jaar worden terugbetaald, indien niet ingewisseld. Ze moeten passagiers ook voldoende flexibiliteit bieden, hen onder dezelfde voorwaarden laten reizen en overdraagbaar zijn.

Als reactie op het nieuwe kabinetsstandpunt heeft KLM aangekondigd dat vouchers voor geannuleerde vluchten zullen worden afgegeven tegen 115 procent van de oorspronkelijke waarde als mensen ervoor kiezen om deze terug te krijgen.

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Covid-19 dodental stijgt met 28

Klokkenluider : “Trump liegt. Amerika heeft geen vaccinatie of een plan.”