in

Klachten stromen binnen over geannuleerde vakanties vanwege Corona

Klachten blijven binnenstromen bij een speciale hotline voor geannuleerde vakanties tijdens de coronapandemie. Er zijn inmiddels meer dan 2000 klachten gemeld.

De Consumentenbond, een vereniging die de belangen van de consument behartigt, is overspoeld met reacties in de afgelopen drie weken. De meerderheid van de mensen die zich zorgen maakten, 1116 consumenten, waren boos over de manier waarop hun vluchtannuleringen werden afgehandeld, 616 hadden klachten over pakketreizen, terwijl 394 overstuur waren over accommodatie aanbieders.

De meeste mensen die klagen over vluchten vonden dat het te lang duurde, voordat `e hun geld terug kregen betaald van geannuleerde reizen, “vooral als ze hadden geboekt via ticketwebsites van onder meer Travix, dat achter Budgetair, Cheaptickets.nl en Vliegwinkel.nl zit”, aldus de Consumenbond.

Ook waren veel consumenten bezorgd omdat het moeilijk is om de organisaties achter de sites te bereiken.

“Uit deze klachten blijkt duidelijk dat consumenten die rechtstreeks bij een luchtvaartmaatschappij boeken hun geld of een voucher vaker, en sneller terug krijgen. We vermoeden dat luchtvaartmaatschappijen hun eigen klanten sneller terugbetalen dan dat ze tussenpersonen vergoeden en daarover praten we met de sector en toezichthouders”, aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, in een persbericht.

Bij pakketreizen klaagden veel mensen dat ze vouchers kregen in plaats van geld, en de Consumentenbond zegt dat het hier grotendeels om de reisorganisatie, Corendon gaat. Al deze klachten zijn doorgegeven aan de Autoriteit Consument en Markt, ACM.
Eerder in de zomer zei de ACM dat TUI en Corendon niet voldeden aan hun wettelijke eisen om consumenten binnen 14 dagen terug te betalen voor een geannuleerde reis, en dat ze hen ‘nauwlettend in de gaten zouden houden’.

De meeste complimenten die aan de Consumentenbond werden gegeven, gingen echter over pakketreizen, vooral over hoe gemakkelijk ze te bereiken waren en hoe ze klanten hielpen om kosteloos om te boeken. De meeste gingen over de organisatie TUI, maar ook dit bureau had klachten. Ook vakantieparken hebben veel consumenten goed behandeld.

De Consumentenbond heeft er bij meer mensen op aangedrongen hun ervaringen te delen.

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Amsterdam wil toeristen uit coffeeshops verbannen

ChristenUnie dient nieuwe wetsvoorstel in : De regering moet barmhartigheid tonen