in ,

Kinderen uit gezinnen met laag inkomen blijven achter op school

De kinderen van ouders met een laag inkomen of een laag opleidingsniveau beginnen met een achterstand op school en halen hun achterstand niet in tijdens hun schoolloopbaan, blijkt uit nieuw onderzoek dat is gepubliceerd door het CPB.

Uit onderzoek blijkt dat de sociaaleconomische achtergrond van de ouders meer zegt over het waarschijnlijke schoolsucces van een kind, of ze wel of niet allochtone ouders hebben.

De CPB onderzoekers baseren hun bevindingen op een analyse van bestaande onderzoeken gericht op de schoolloopbaan van kinderen in combinatie met achtergrondinformatie van het CBS.

Kinderen met een migratieachtergrond gaan naar school, gemiddeld met een achterstand in taal- en rekenvaardigheid, maar halen bij naarmate ze school vorderen, en verschillen uiteindelijk weinig van hun klasgenoten met een vergelijkbare sociaaleconomische achtergrond, zeggen de onderzoekers.

Uit het rapport blijkt echter dat de kinderen van ouders met een laag inkomen of een laag opleidingsniveau op driejarige leeftijd achterblijven bij hun leeftijdsgenoten op het gebied van rekenen en taalvaardigheid. En hoewel het verschil vanaf het derde leerjaar niet groter wordt, nemen ze ook niet af.

“Een vaardigheidsgat op jonge leeftijd kan nadelig zijn voor kansen op de arbeidsmarkt op latere leeftijd”, aldus het CPB. “Daarom is het belangrijk om ongelijkheid in het onderwijs in een vroeg stadium te bestrijden.”

Er is meer onderzoek nodig om te beoordelen welke impact voorschools onderwijs en speciale programma’s voor kansarme kinderen zouden hebben op de specifieke situatie in Nederland, aldus de onderzoekers.

Ongelijkheid

Vorig jaar waarschuwden schoolinspecteurs voor de ‘onaanvaardbare’ ongelijkheid in het Nederlandse onderwijs omdat kinderen van goed opgeleide ouders beter scoren op eindexamens van basisscholen dan kinderen van gelijke intelligentie uit meer kansarme milieus.

Zo worden goed opgeleide ouders meer betrokken bij de schoolkeuze en investeren ze geld in bijlesdocenten, huiswerklessen en training in examentechnieken. Hun kinderen worden ook vaker bestempeld als dyslectisch of adhd, wat hen ook recht geeft op extra onderwijstijd, aldus de inspecteurs.

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Werkloosheidspercentage daalt derde maand op een rij

Europese Gerechtshof: Nederland moet Poolse verdachten uitleveren