in

Jumbo ontslaat 300 medewerkers

Het coronavirus heeft meer kapot gemaakt dan ons lief is, zullen we maar zeggen maar dit was voor supermarkten zeker niet het geval. Uit angst van een tekort aan onze dagelijkse behoeften zijn we massaal boodschappen gaan doen voor voedsel en wc-papier, waardoor veel supermarkten grote winsten hebben geboekt, terwijl andere sectoren alleen maar verlies hebben geleden. Je zou dus kunnen denken dat jouw baan bij een supermarkt wel goed zit, maar niks is minder waar. Supermarktketen Jumbo heeft ondanks een winststijging door de coronacrisis bijna een kwart van hun management ontslagen, zo meldt het Financieele Dagblad.

Ongeveer 300 van de 1300 banen op het hoofdkantoor van de groep in Veghel worden geschrapt. Daarvan zijn er 180 administratieve functies die worden uitbesteed aan andere bedrijven, die ook de oorspronkelijke staf van Jumbo zullen overnemen. Zo’n 40 banen op managementniveau zullen verdwijnen doordat mensen uit eigen beweging vertrekken en 80 andere medewerkers worden ontslagen.

Financieel directeur Ton van Veen zei dat de reorganisatie in januari was aangekondigd en niet meer kon worden uitgesteld omdat deze voor onrust onder het personeel zou zorgen. Het bedrijf stelde een genereuzer sociaal plan op, volgens het bericht van de krant, met een betaalde periode van twee maanden voor opleiding en het zoeken naar werk, en ontslagvergoeding.

“De uitbreiding van de zakelijke belangen van Jumbo door overnames, nieuwe Jumbo winkels in België en bredere online activiteiten hebben geleid tot meerdere managementlagen die de organisatie hebben vertraagd.” aldus Van Veen, “Het duurde langer om nieuwe producten en technologische innovaties te introduceren. Een hoofdkantoor moet klanten, winkels en distributiecentra bedienen en geen apart bastion worden.”

Ook benadrukte de Jumbo CFO dat de coronacrisis de winst misschien kan verhogen, “maar de verschuiving in uitgavenpatronen heeft een impact. De online detailhandelsverkopen stegen met 50 procent vergeleken met 15 procent voor winkelomzet.”

“Dat is een goed resultaat, maar het is een verschuiving die de winst onder druk zet.” zei hij tegen de krant, “De marges zijn veel kleiner in vergelijking met die van fysieke winkels en dat maakt de behoefte aan een flexibeler hoofdkantoor nog belangrijker.”

©NieuwsOn
Foto : Wikimedia Commons

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Mogelijk Covid-19 gerelateerde mysterieuze ziekte raakt 20 kinderen

Lente 2020 wordt de zonnigste ooit