in

Golf van cocaïne naar Nederland

Het lijkt erop dat drugssmokkelaars een nieuwe route hebben ontdek naar Nederland. We zijn bekend met het beeld dat de Zuid-Amerikaanse drugs wordt gelost in Antwerpen en Rotterdam, omdat deze steden de grootste en drukste havens hebben, maar onlangs is er een vangst van 800 kilo cocaïne geweest in het zuidelijke Moerdijk, waardoor de autoriteiten zich zijn gaan afvragen of smokkelaars een nieuwe route hebben gevonden om drugs naar Nederland te smokkelen.

De pakketjes van coke komen aan in Nederland, verstopt onder fruit en liften mee in containers, waarnaar een vrachtwagen ze vanuit de haven naar loodsen brengt, vooral in West-Brabant, wat een strategische logistieke hotspot is. Er wordt vermoed dat de coke daarna wordt uitgepakt en verder wordt verspreid in Europa. De douane of de politie onderschept wel eens zo een transport, maar er komt nog genoeg door.

Zo wordt de zeehaven van Moerdijk de laatste jaren vaker gebruikt voor dit soort transporten. Er waren twee transporten onderschept in 2011 en één in 2014, maar er was nooit een golf. Die lijkt er nu wel aan te komen.

Als je ziet wat er gebeurd vanuit de haven van Vlissingen is er een patroon zichtbaar. Dit jaar alleen werden daar al bijna tien transporten onderschept. En het gaat niet om een paar kilootjes.

28 februari: 22 kilo coke in Vlissingen
15 maart: 70 kilo coke bij bedrijf in Tholen
12 juli: 100 kilo coke in een vat ananassap bij bedrijf in Vlissingen
7 september: 350 kilo coke tussen de bananen uit Ecuador
20-22 september: 117 kilo, in Vlissingen tussen de bananen
8 oktober: 400 kilo coke in Vlissingen
10 oktober: 400 kilo coke in Vlissingen
11 oktober: 400 kilo coke in Den Haag, uit de haven van Vlissingen
12 oktober: 721 kilo coke in Vlissingen

We weten niet waarom de Zeeuwse route toeneemt in populariteit maar een logische verklaring kan zijn dat alle ogen zijn gericht op Rotterdam en Antwerpen, de locaties die al bekend staan als vaste ingangen naar Nederland. De kans om daar gepakt te worden is groter en dan wordt een alternatieve route aantrekkelijker. Een haven waar niet zo hardnekkig wordt gecontroleerd.

Al het aandacht was de afgelopen jaren vooral gericht op de hoeveelheid coke die naar Nederland binnen komt vanuit Rotterdam en Antwerpen maar nu dus ook vanuit de Westen (Vlissingen)

We kunnen niet met zekerheid zeggen of de Westelijke route ook daadwerkelijk een standaard gebruikte route is geworden voor de smokkelaars. Het kan ook zo zijn dat er beter wordt gecontroleerd dankzij duidelijke inlichtingen. Het valt namelijk de laatste tijd wel meer op, maar dat er drugs onze land binnen komt vanuit Brabantse wateren is niet nieuw. Een paar jaar geleden was er nog een opvallende gebeurtenis met een zeiljacht met Brabanders dat vol drugs zat.

We twijfelen er niet meer aan dat de vraag en aanbod voor cocaïne of andere drugs toeneemt. De drugskartels liften mee met de groeiende wereldhandel via containers. Als je kijkt naar de in beslag genomen drugs in Brabant, is er sinds 2015 een fikse stijging. In 2018 zitten wel al op 14 duizend kilo onderschepte coke.

We zien in de cijfers dat het gebruik van kleinere havens alleen maar groeit in populariteit. Wat natuurlijk ook niet zo verrassend is, ook drugssmokkelaars leren van hun fouten en weten dat ze, terwijl de douane en politie ergens zoekt, ze het beste naar binnen kunnen komen via een andere deur.

©NieuwsOn

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

VS legt opgeheven sancties tegen Iran weer op

Komende dagen lenteweer