in ,

Europese webwinkels maken winst in Nederland

We zitten allemaal tegenwoordig massaal achter onze computer, laptop of smartphone te shoppen. Geen rijen, geen drukte en als het niet past, kan het meteen weer terug. En je kan echt alle winkels terugvinden online; G-Star, Hema, Hunkemöller, Sissy-Boy, en ga zo maar door.

Maar dit zijn allemaal Nederlandse merken en de Nederlandse consument winkelt het liefst bij Europese webwinkels. In het tweede kwartaal van 2018 hebben we voor omgeveer 455 miljoen gewinkeld bij bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Volgens een lopende onderzoek van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) is dat 18 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2017.

De laatste vier jaar is het verkoop van Europese webwinkels in Nederland zelfs verdubbeld. Dit gaat om het online verkoop van goederen bij bedrijven gevestigd in de Europese Unie, maar niet in Nederland. Kleinere webwinkels zijn niet meegeteld tijdens dit onderzoek en er wordt ook gedacht dat het aantal nog wordt onderschat. Er wordt rekening gehouden dat het percentage nog tot vijf procent hoger kan zitten.

Maar het is niet zo dat de Nederlandse bedrijven niks verkopen. De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels lagen in het tweede kwartaal van 2018 bijna 19 procent hoger dan een jaar eerder. Dat is iets meer dan de omzetgroei die Europese webwinkels door verkopen aan Nederlandse consumenten in deze periode behaalden (18 procent).

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Dertig illegalen in tentenkampje bij Bladel ontdekt, politie vindt ook tiental kinderen

Tien maanden cel en tbs met dwangverpleging voor aftroggelen naaktfoto’s van minderjarigen