in

Ergernis om brieven Postcode Loterij: ‘Hoeveel bomen worden hiervoor gekapt?’

Frans Nijhof was het zat, al die brieven van de Postcode Loterij die hij – naar eigen zeggen ongevraagd – geregeld op zijn deurmat vond. Hij uitte zijn onvrede op Twitter. En hij bleek niet de enige.

De twitteraar zette dit weekend een foto van een envelop van de Nationale Postcode Loterij op zijn Twitterkanaal. Inclusief de tekst: ‘Hiervoor moeten bomen, die CO2 uit de lucht halen, worden gekapt’.

Hij stelt dat er 7,7 miljoen huishoudens zulke brieven krijgen, en maakt zich zorgen om het milieu. Martijn van Klaveren, woordvoerder van de Postcode Loterij, laat desgevraagd weten dat het om ‘veel minder’ huishoudens gaat: volgens hem krijgen 1 miljoen huishoudens papieren campagnemateriaal thuisgestuurd. “Ik weet niet waar deze meneer de cijfers vandaan haalt, maar ze kloppen dus niet.” Om hoeveel brieven het gaat, per jaar, kon hij niet zeggen.

Heel veel likes
Desondanks werd het bericht van Frans Nijhof het afgelopen weekend door honderden twitteraars geretweet, en meer dan 1500 keer geliket. Er stroomden ook veel reacties binnen.

‘Kan die verspilling stoppen?’ vraagt iemand zich hardop af. Velen geven aan dat de envelop ongeopend de papierbak in gaat. ‘Ik heb een hekel aan die troep, ik mik het altijd direct weg.’ En: ‘Irritant en onnodig! Kom er maar eens vanaf!’

Op die laatste opmerking wordt ook gereageerd. Sommigen adviseren klagers om naar de site van het Postfilter te gaan; daar kun je je uitschrijven voor (reclame)post. Ook ‘retour afzender’ op de envelop zetten en deze weer op de bus doen, schijnt volgens twitteraars te helpen. ‘Net zolang tot ze het niet meer sturen.’ Een andere twitteraar: ‘Je moet wel veel geduld hebben’.

Uitschrijven
Van Klaveren van de Postcode Loterij zegt dat er ook mensen zijn die zich via de site van de Nationale Postcode Loterij zelf uitschrijven. “Dat kan gewoon en daar wordt ook gebruik van gemaakt.”

Wel wil Van Klaveren benadrukken dat het papier dat voor deze brieven wordt gebruikt, FSC-papier is. “Daarmee dragen we bij aan verantwoord bosbeheer.” Het campagnemateriaal mailen in plaats van opsturen, ziet de organisatie nog niet zo zitten. “Je kan onze loten niet kopen via de winkel, dus we moeten het op een andere manier doen. En er zijn veel mensen die het leuk vinden om onze informatie per post te krijgen.”

Bron : RTL Nieuws
Foto : ©Twitter Niels Manogsteen

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

UWV verleende mogelijk onterecht uitkeringen

AKP betwist de stemresultaat in Istanbul