in ,

DENK Eindhoven stelt vragen over Indoctrinatie in lesmateriaal

Naar aanleiding van het recente, door het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) gelanceerde nieuwe lesprogramma over de Israëlische-Palestijnse kwestie met de titel, VMBO Geschiedeniskatern: Over het conflict tussen Israël en de Palestijnen; een kwestie van land en identiteit, heeft fractievoorzitter DENK Eindhoven, Adem Topdag, een aantal raadvragen.

Dit lesmateriaal wordt primair ter beschikking gesteld voor scholieren op het VMBO, maar is ook beschikbaar voor HAVO- en VWO leerlingen.

“Het CIDI is een bekende belangenbehartiger van Israël. Een land dat alle internationale rechten en verdragen aan zijn laars lapt en Internationale Gerechtshof in Den Haag niet erkent. Volgens de website van CIDI zijn ze een ‘betrouwbare pro-Israel-stem die in politiek Den Haag gehoord en geprezen wordt’. Volgens de mening van fractie Denk is dit genoeg om niet meer te kunnen spreken van objectief lesmateriaal.” aldus Adem Topdag.

Topdag begint met de voor de hand liggende vragen zoals, “Heeft het college kennis genomen van de genoemde publicatie van het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI)?” en vraagt zich af of dit lesmateriaal wordt gebruikt of aangeboden op Eindhovense scholen.

De fractievoorzitter van DENK Eindhoven vraagt zich af of het wel wenselijk is dat lesmateriaal van een pro-Israel lobbyorganisatie als het CIDI wordt gebruikt op Eindhovense scholen, “Deelt u onze mening dat het volstrekt ongewenst is dat een lobbyorganisatie van een buitenlandse entiteit invloed heeft op de inhoud van schoolboeken voor onze kinderen?” aldus Topdag, die zijn vraag vervolgt met het vragen om een toelichting als dit het geval zou zijn.

Op 14 februari jl. is in de 2e kamer een debat over buitenlandse invloed geweest, waar is besproken dat buitenlandse financiële en politieke invloed op onze maatschappij en onderwijsstelsel ongewenst is en de heer Topdag zegt dat het CIDI een bekende belangenbehartiger is van Israël, en zou graag willen weten of het college van oordeel is dat het CIDI niet neutraal/objectief is in het conflict tussen Israel en de Palestijnen?

“Deelt u ook de mening dat het CIDI- lesmateriaal daarmee ook niet neutraal en objectief kan zijn, maar een gekleurde en partijdige visie bevat?” ook deze vraag eindigt Topdag met een verzoek tot toelichting.

In zijn afronding van vragen wilt Topdag weten of het college zich zal inspannen om ervoor te zorgen dat dit gekleurde lesmateriaal niet wordt aangeboden op Eindhovense scholen en wanneer ze dit willen doen. En hij sluit af met de vraag of het college in overweging wilt nemen om voortaan “Een Ander Joods Geluid en The Rights Forum, organisaties die wél objectief berichten over het Midden-Oosten, als referentie te nemen bij het conflict tussen Israel en Palestina?”

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

De vertrouwen in de economie blijft dalen in Nederland

Twintig jaar in hoger beroep geëist voor doden Koen Everink