in , ,

Brussel waarschuwt Nederland voor ‘corona’ vouchers van luchtvaartmaatschappijen

EU bewoners hebben recht op hun geld terug als vluchten en ferry-overtochten worden geannuleerd vanwege het coronavirus, en landen zoals Nederland die dit niet ondersteunen zullen hierover worden aangesproken, bevestigde de Europese Commissie op woensdag.

Eind april zei minister van Infrastructuur, Cora van Nieuwenhuizen, dat Nederland een oogje dichtknijpt voor de cashback-eis, ook al zijn de vouchers maar een jaar geldig en krijgen klanten helemaal niks als de luchtvaartmaatschappij failliet zou gaan.

Tijdens een persconferentie ter gelegenheid van de publicatie van een pakket richtlijnen voor een terugkeer naar veilig reizen en toerisme dit jaar, zei vicevoorzitter van de Commissie, Margrethe Vestager, dat Europese consumenten recht hebben op terugbetaling in contanten, als dat is wat ze willen.

“Er worden brieven verzonden en we zijn in dialoog met lidstaten die dit grondrecht schenden.” aldus Vestager. Zo’n 11 andere EU-landen zouden het Nederlandse standpunt volgen. Later bleek dat de brieven ‘bedoeld zijn om de lidstaten aan de regels te herinneren’ in plaats van het begin van een gerechtelijke procedure.

Het pakket aan maatregelen om het toerisme binnen Europa weer op gang te brengen, bevat aanbevelingen om de vouchers aantrekkelijker te maken. “Veel bedrijven hebben problemen en deze liquiditeitscrisis zou minder ernstig zijn als klanten vouchers zouden accepteren in plaats van terugbetalingen in contanten.” zei Vestager.

De commissie stelt voor dat vouchers worden beschermd tegen faillissementen van de luchtvaartmaatschappij, minimaal 12 maanden geldig zijn en na maximaal één jaar worden terugbetaald, indien niet ingewisseld. Ook moeten ze passagiers voldoende flexibiliteit bieden, hen onder dezelfde voorwaarden laten reizen en overdraagbaar zijn.

Van Nieuwenhuizen zei in april dat ze besloten had haar ogen te sluiten naar luchtvaartmaatschappijen die de regels overtreden om hun financiële positie te beschermen. Desalniettemin zei de minister dat ze graag zou willen dat de luchtvaartsector de vouchers zo aantrekkelijk mogelijk maakt, door flexibeler te zijn over de voorwaarden en ze over te dragen aan andere passagiers.

Alexandre de Juniac, hoofd van de internationale luchtvaartorganisatie IATA, zei in een reactie dat de aanbevelingen van de Commissie “eerlijk gezegd niet nuttig zijn voor luchtvaartmaatschappijen en consumenten. Beiden hebben duidelijkheid nodig.”

“Elke reiziger moet eerlijk worden behandeld en ontvangen wat hem verschuldigd is.” zei hij, “Maar tegelijkertijd moet er een geharmoniseerde aanpak van vergoedingen en vouchers komen door een tijdelijke en duidelijk opgestelde aanpassing van het huidige kader voor passagiersrechten.”

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Enorme wachtrijen bij heropening van Belgische winkels

Turkije heeft het coronavirus onder controle