Flower
Bescherm uw mentale gezondheid tijdens quarantaine

Bescherm uw mentale gezondheid tijdens quarantaine

Mensen over de hele wereld hebben zichzelf in quarantaine gezet in hun huis, omdat hun regeringen dit hebben gevraagd als bescherming van het coronavirus. En terwijl jij zit opgesloten in je huis of je kamer, zeggen experts dat iedereen ook actief bezig moet zijn met het beschermen van hun geestelijke gezondheid.

Corona : Janssen Vaccins start in september met proeven in Nederland
Angst van Coronavirus zorgt voor drukte bij drogisterijen
Herstel werkloosheidspercentage zal vijf jaar duren

Mensen over de hele wereld hebben zichzelf in quarantaine gezet in hun huis, omdat hun regeringen dit hebben gevraagd als bescherming van het coronavirus. En terwijl jij zit opgesloten in je huis of je kamer, zeggen experts dat iedereen ook actief bezig moet zijn met het beschermen van hun geestelijke gezondheid.

Er zijn wereldwijd meer dan 339 duizend coronavirus besmettingen en meer dan 14.700 sterfgevallen als gevolg van het virus. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), die de uitbraak een pandemie heeft genoemd, heeft Europa op 13 maart uitgeroepen tot het nieuwe epicentrum. De situatie in Europa wordt met de dag slechter, vooral in Italië, waar nu meer doden vallen dan in China, waar het virus in december voor het eerst werd ontdekt.

Veel landen hebben een noodtoestand, een lockdown of de avondklok aangekondigd en beperken het vervoer en de handel. Regeringen, niet-gouvernementele organisaties en experts hebben mensen geadviseerd thuis te blijven om te voorkomen dat het virus zich verspreidt.

Maar hoe zal de quarantaine onze mentale gezondheid beïnvloeden en wat moeten we doen om deze te beschermen?

Ayse Sena Saridogan, een psycholoog aan het Istinye University Medical Park Gaziosmanpasa Hospital in Istanbul, zegt dat socialiseren een essentiële menselijke behoefte is, ‘Het niet kunnen verlaten van het huis zal dit verhinderen. Dus als we het nodig hebben, is het handig om met onze dierbaren te praten via de telefoon, online of via videochat. ” aldus Saridogan.
Ze ging in op de vraag over bescherming van de geestelijke gezondheid en zei dat jongeren of ouderen dingen kunnen doen die ze voorheen niet konden doen vanwege tijdgebrek, “We kunnen sterker zijn als we onze externe bronnen (hobby’s, sport, enzovoort) diverser en robuuster kunnen maken tegen stress.”

Ook waarschuwt de psycholoog dat er aandacht moet worden besteed aan slaappatronen en een evenwichtige en gezonde voeding. Ze adviseert ouderen om puzzels op te lossen en boeken te lezen om het risico op de ziekte van Alzheimer te verminderen.

Klinisch psycholoog, Gamze Dagar, wees erop dat het onderscheid tussen ‘het nemen van maatregelen’ en ‘onbeperkte beperkingen’ erg belangrijk is voor de geestelijke gezondheid, “Zo is het algemeen, en wetenschappelijk bekend, dat je alleen maar met zeep en water je handen kan wassen je huid kan desinfecteren. Maar wanneer we onze angst niet onder controle hebben kunnen we verschillende huidaandoeningen veroorzaken door overmatig desinfecterende middelen of eau de cologne te gebruiken.” aldus Dagar.

Om die reden benadrukte Dagar dat het onder controle houden van angstniveaus erg belangrijk is voor de mentale en fysieke gezondheid, “Luisteren naar je lichaam nadat je alle hygiënemaatregelen hebt genomen, of je nu symptomen vertoont van het coronavirus of niet, luisteren naar je lichaam zal helpen je angstniveau te verlagen.”

Ook benadrukt ze de angstniveaus bij oudere mensen hoger kunnen zijn dan bij anderen en dat dementiepatiënten vooral negatief worden beïnvloed, “In dit geval zal het veranderen van de agenda en het uitvoeren van verschillende activiteiten met andere familieleden een positief effect hebben.”

Dagar zei dat tijdens quarantaine veel activiteiten in huis kunnen worden gedaan op basis van persoonlijkheidskenmerken, “We kunnen tv-series en films kijken, boeken lezen, een taal leren of activiteiten oppakken, zoals schilderen, componeren, nieuwe gebieden verkennen met verschillende recepten, lichaamsbeweging doen en toekomstplannen maken.”

Ze benadrukte ook dat het positieve psychologische aspect van deze pandemie zich op de lange termijn kan manifesteren, “Samen met het intensieve levensritme van mensen kunnen relaties met elkaar, elkaar begrijpen, samenleven, gemeenschappelijke acties ondernemen en sociaal bewustzijn nieuw leven worden ingeblazen.” voegde ze eraan toe.

©NieuwsOn

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0