in

Banken waarschuwen voor neppe telefoontjes van ‘helpdesk’

Tot nu toe zijn er tientallen mensen gevallen voor de babbeltruc en de oplichters toegang gegeven tot hun accounts. Televisieprogramma Kassa meldt dat sommige slachtoffers wel tot 150 duizend euro kwijt zijn aan deze oplichters.

In sommige gevallen wisten de oplichters hoeveel geld mensen op hun rekeningen hadden staan, waardoor ze extra overtuigend waren, zo zegt Kassa. Deze informatie is waarschijnlijk verzameld door de oplichters die via phishing e-mails, waarmee ze software op de computer van hun slachtoffer hebben geplaatst, “waardoor ze schermafbeeldingen kunnen maken, wanneer ze een banktransactie uitvoeren”, zeggen fraude-onderzoekers.

“We werden gebeld door iemand met het ING-nummer en een medewerker die ons vertelde dat mensen geld probeerden te stelen van onze rekening”, vertelt een slachtoffer het programma, “We hadden onze twijfels, maar de vrouw wist dingen die alleen een bankmedewerker zou hebben geweten.”

Het paar werd aangespoord om het geld naar een ‘veilige rekening’ te sturen om het buiten het bereik van hackers te houden, maar toen ze de volgende dag naar hun plaatselijke filiaal zijn gegaan om het geld weer terug te krijgen, zoals de oplichters hen hadden opgedragen, ontdekten ze dat er niks meer over was van hun spaargeld.

Er hebben zich inmiddels, ongeveer 119 slachtoffers gemeld en volgens Kassa gaat het om een bedrag van ten minste 2,6 miljoen euro. Volgens Betaalvereningen Nederland, is het aantal meldingen over dit soort oplichting sinds april vervijfvoudigd tot 300 in juli, 2020.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

GGD heeft geen vertrouwen in testen zonder klachten

Meer dan 90 duizend nieuwe coronabesmettingen binnen 24 uur in India