‘Appen tijdens het boodschappen doen kost je geld’

‘Appen tijdens het boodschappen doen kost je geld’

Wie liever niet te veel geld uitgeeft in de supermarkt kan beter geen smartphone gebruiken tijdens het boodschappen doen. Want wie de smartphone gebruikt tijdens zijn rondje langs de schappen, geeft gemiddeld 41 procent meer uit. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Bath.

Griepepidemie losgebarsten
Albert Heijn opent aanval op Belgische markt
Kamervoorzitter Arib: ’Grote zorgen over bedreiging Baudet’

Wie liever niet te veel geld uitgeeft in de supermarkt kan beter geen smartphone gebruiken tijdens het boodschappen doen. Want wie de smartphone gebruikt tijdens zijn rondje langs de schappen, geeft gemiddeld 41 procent meer uit. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Bath.

De universiteit stelt dat smartphones afleiden en daardoor consumenten door schappen laten dwalen, waar ze langs meer producten komen. Tijdens het onderzoek werden bijna 300 mensen naar 4 verschillende supermarkten gestuurd, waarbij ze een speciale bril moesten dragen die hun oogbewegingen in kaart bracht. Tijdens het supermarktbezoek werd gemeten welke route ze liepen en waar ze naar keken. Na het afrekenen werden de bonnetjes bekeken. Wat blijkt? Shoppers die hun mobiele telefoon gebruikten spendeerden zo’n 38 euro. Terwijl mensen zonder mobiele telefoon met gemiddeld 24 euro aan boodschappen de supermarkt verlieten.

Elke seconde telefoongebruik levert tot 45 cent meer omzet op
Een tweede studie liet zien dat mensen die hun mobiele telefoon gebruiken tijdens het boodschappen doen ook langer in de supermarkt blijven. Hoe langer je bezoek duurt, hoe meer je uitgeeft. De proefpersonen tijdens die tweede studie gaven gemiddeld 40 euro uit.

Consumenten die hun telefoon gebruiken om te appen, bellen of door sociale media te scrollen tijdens hun bezoek aan de supermarkt, bewegen zich langzamer door de winkel. Elke seconde dat klanten op hun telefoon kijken levert de supermarkt zo’n 22 tot 45 cent meer omzet op. Tijdens het onderzoek bleek dat mensen die hun telefoon gebruiken gemiddeld zo’n 45 procent meer producten afrekenen bij de kassa. Dit percentage liep bij een tweede controleonderzoek zelfs op tot 58 procent.

Voordeel voor supermarkten
Onderzoekers zeggen dat de mobiele telefoon je laat afdwalen van je originele boodschappenlijstje. Bovendien eindigen er méér producten in het mandje doordat consumenten ook meer worden blootgesteld aan andere producten. Op die manier herinneren de consumenten zich ook sneller welke andere producten thuis niet meer op voorraad zijn.

Geen reden voor de supermarkten om bang te zijn voor klanten die hun telefoons gebruiken, stelt professor Jens Nordfält. Het zou juist aantonen dat het supermarkten geen windeieren legt wanneer ze bijvoorbeeld investeren in goede wifi voor de klanten. Wel kleeft er een nadeel voor de supers aan het gebruik van de telefoons. Er wordt ook minder gebruik gemaakt van de impulsaankopen die bij de kassa liggen.

Bron : AD

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0