in

Anti-islamitische vragen in een schoolopdracht op Leids Lyceum

Het gaat hier om een schrijfopdracht in een les godsdienst van een derde klas in het VWO. In een opdracht genaamd, “De vrijheid van godsdienst en de islam”, moesten leerlingen deze vragen beantwoorden in een krantenartikel van 500 woorden.

Het gaat om de vragen, 
Wat betekent de vrijheid van godsdienst voor moslims die aanslagen plegen?
Hoe kunnen wij onszelf beschermen tegen fundamentalisme? 
Hoe komt het dat er aanslagen worden gepleegd in naam van de islam? 
Hoe komt het dat mensen geloven in een godsdienst die zoveel geweld voortbrengt? 
Waarom zijn er zoveel moslimterroristen? 

De opdracht heeft veel reacties getrokken op social media, “Ik vind het zo erg voor moslimkinderen op deze school, plaatsvervangend misselijk.” en “Is dit echt?” Zijn een paar van de reacties op Twitter. De Tweet heeft ook de aandacht getrokken van voorzitter van de DENK-fractie in de Tweede Kamer,  Farid Azarkan en hij reageert met, “Bijzondere vragen. Ben benieuwd naar de antwoorden.”

De school heeft inmiddels gereageerd in een korte verklaring en distantieert zich van de anti-islamitische vragen in de opdracht, “Het Visser ‘t Hooft Lyceum stelt zich op het standpunt dat geen enkel geloof of levensbeschouwing als geheel mag worden aangesproken op de acties van een kleine groep. Als school nemen wij afstand van enkele vragen in de schrijfopdracht tijdens een les godsdienst van deze week. Wij hebben respect voor elkaar, ongeacht afkomst, geloof of geaardheid en betreuren het als mensen zich door deze opdracht gekwetst voelen. Dat is zeker niet de bedoeling geweest.” aldus de verklaring.

“Over het geheel was de opdracht intellectueel en moreel niet erg sterk. Eigenlijk de enige vraag waar we achter kunnen staan is: hoe kunnen wij onszelf beschermen tegen fundamentalisme? Maar daar moet niet één godsdienst of levensovertuiging aan gekoppeld worden.” aldus Frits Hoekstra, voorzitter van het college van bestuur van Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden, tegen NOS.

Azarkan reageert op Twitter en noemt het een nette verklaring van de school en voegt toe, “Wel uitzoeken hoe dit soort teksten in een opdracht belanden.”

Er is nog later op de dag een gesprek geweest met de klas en hun mentor, ook is de school in gesprek geweest met de docent maar daar wil Hoekstra niet meer over zeggen.

©NieuwsOn

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Stijging in coronabesmettingen, maar minder coronapatiënten in het ziekenhuis

Als de coronacijfers niet verder zakken komen er geen versoepelingen voor Kerst