in

Amsterdam wilt ‘de juiste toeristen’ trekken

Het is onduidelijk wanneer Nederland weer toeristen mag verwelkomen, maar het hoofd van de Amsterdamse marketingorganisatie wil een ander soort toekomst opbouwen wanneer de toeristen weer beginnen te komen.

Geerte Udo, algemeen directeur van Amsterdam & partners, vertelt aan DutchNews.nl dat de stad streeft naar een nieuwe industrie die sociaal, economisch en ecologisch duurzaam is. In plaats van de vrijgezellenfeesten aan te trekken die ooit de rosse buurt tot een feest voor de hele nacht hebben gemaakt, streeft het naar een cultuur en geschiedenis minnend publiek.

“Amsterdam is altijd een open en internationale stad geweest en we verwelkomen graag bezoekers weer zo snel mogelijk.” aldus Udo, “Maar wel de juiste bezoekers.”

Stadsbewoners klagen al jaren over de negatieve effecten van overtoerisme en het huidige stadsbestuur legt strenge maatregelen op om de overlast te beperken. De toeristenbelasting is verhoogd, nieuwe toeristische winkels zijn sinds 2017 in het centrum verboden en de gemeente zet een verbod op vakantieverhuur in drie gebieden in, waaronder de rosse buurt vanaf 1 juli.

De cijfers suggereren dat een op de 15 huizen op Airbnb is vermeld en dat 25 duizend advertenties op sites voor vakantieverhuur staan ​, een vervijfvoudiging in de afgelopen jaren, “Zo’n 80 procent van de bewoners in het centrum ervaart veel of regelmatige overlast van vakantiewoningen.” aldus hoofd van Behuizingen, Laurens Ivens.

Udo ziet de corona-crisis echter als een potentieel keerpunt in de marketing van Amsterdam, “De impact van de intelligente lockdown is erg zwaar voor de hele industrie, maar het laat zien wat Amsterdam is met alleen de lokale bevolking.” legde ze uit, “We zullen in de toekomst investeren om een ​​betere reputatie op te bouwen, de aanbiedingen aan te passen (Airbnb verbieden in het centrum) en het beleid voor monoculturele winkels.”

Een strategie van duidelijke communicatie is gericht op het aantrekken van de juiste soorten bezoekers en het afschrikken van anderen van bepaalde gebieden, “Het is totaal anders om cultuur- of geschiedenisliefhebbers te ontvangen om feesten te organiseren die je stad alleen als achtergrond gebruiken.” voegde ze eraan toe.

“We moeten ervoor zorgen dat de balans tussen wonen, werken en bezoeken terugkomt, te beginnen met lokale aanbiedingen voor de lokale bevolking, zodat ze de Wallen weer kunnen gaan gebruiken.”

De huidige evaluatie van de gemeente over de toekomst van prostitutieramen in de rosse buurt en coffeeshops zal naar verwachting ook een rol spelen in de nieuwe toeristische visie voor Amsterdam, die vorig jaar bijna 19 miljoen overnachtende gasten had.

©NieuwsOn

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Twee weken in quarantaine als je naar Groot-Brittannië wilt

Coronavirus domineert Google-trends tijdens lockdown